Een kind dat van binnen sterk is, heeft grip op zijn gedrag en reactiepatronen en zit doorgaans lekker in zijn vel. Toch kan het zijn dat een kind zichzelf niet zo sterk voelt vanbinnen. Soms zijn onderliggende gevoelens veroorzakers van gedrag waar hij of zij, of u, tegenaan loopt. Ook in de omgang met anderen kan een kind ervaringen opdoen die de innerlijke balans verstoren. Ik ga er vanuit dat het kind een goede reden heeft om zich zo te gedragen of te voelen als hij of zij doet. Uitdaging is om samen erachter te komen wat die reden is. Goede verwerking van ervaringen en gevoelens maakt dat het probleemgedrag dan niet meer “nodig” is.
Vanuit verschillende invalshoeken kan ik uw kind benaderen met net dat wat het nodig heeft. Hierdoor verwerkt het kind dat wat de balans verstoord heeft. De eigen ik-sterkte wordt vergroot waardoor het kind met meer zelfvertrouwen in het leven staat.
In feite zetten we in het oudergesprek en in de behandeling steeds het kind als het ware op een stoel in het midden en gaan we op 6 verschillende stoelen eromheen zitten. zo krijgen we zicht op waar de kern van het probleem werkelijk zit en kunnen we onze aanpak specifiek daarop richten:
“Wie ben ik, wat doe ik hier op deze wereld, waarom gebeuren met mij dingen zoals ze gebeuren?” Kinderen houden zich op hun niveau ook bezig met levensvragen. Juist wanneer het kind het moeilijk heeft kan het helpen door in therapie met behulp van geleide fantasie, actieve imaginatie en andere interventies de diepte in te duiken. Dan ontdekt en ervaart het kind: ”ik ben uniek!” En ook dat het ruimte innemen kan, dat hij of zij mag zijn wie hij of zij bedoeld is te zijn, voor hier, nu en later. Voor kinderen die in een christelijk gezin opgroeien geldt dat ik hen vanuit dezelfde geloofsvisie kan benaderen; een gedeelde meerwaarde in de beleving van “zin en doel in dit leven hier en nu en hierna”.
Het kan nu en dan voorkomen dat ik u doorverwijs naar de huisarts of een andere instantie. De reden is dat er mogelijk een medische oorzaak achter de klacht zou kunnen zitten die eerst onderzocht moet worden, of dat er een andere vorm van hulp wellicht beter aansluit op uw kind.
Er is een contra-indicatie voor kinderen met ernstige psychische stoornissen. Deze kinderen hebben een specifiekere specialistische hulp nodig.